28/10/2015

Seisomatyöskentelyn ihanuus

Olen nyt ollut 15 vuotta nykyisessä työpaikassani ja melkein alusta asti olen istunut n. 8h päivässä.

Alussa toki työt tehtiin vähän eri tyyliin ja tuli seistyä enemmän mutta sitten työt siirtyivät tietokoneaikaan ja istuminen vain lisääntyi ja lisääntyi.... ja vieläkin lisääntyi.
Ja se istuminenhan tuntuu... aluksi ihan mukavalle mutta nyt on vierähtänyt liikaa vuosia eikä tunnu enää kovinkaan mukavalle.

Vääntelehdin tuolissa, nostan jalat vaakatasoon pöydän alle ja sitten taas istun jalkojen päällä asentoa vaihdella. Olisi ehkä helpompaa vain nousta seisomaan välillä mutta työ on pahasti kesken joten ei ihan vielä. Oho, meni taas tunti lisää istuessa.
Näin ne tunnit sitten vierivät kuten nämä vuodetkin.

Olenhan tuota istumista sitten tasapainottanut erilaisilla liikuntapuuhilla näiden vuosien aikana kuten lumilautailulla, juoksemalla, työmatkapyöräilyllä, kävelyllä ja rullaluistelulla mutta aika menee eteenpäin näissäkin harrastuksissa ja nyt uusien kotipuuhien myötä sekä pidemmän työmatkan joka taittuu autolla, olen luistanut kiitettävästi näistä aktiviteeteistä.

Onneksi sitten saimme kokeiluumme (2 vk kerrallaan) sellaisen sähköpöydän jonka kanssa voi työskennellä istuen ja seisten.
Nyt on minun vuoroni ja tämä on jo kolmas päivä seisten.



Aika muutos tämä on ollut ja voin heti alkuunsa todeta että jalanpohjat särkee, selkä särkee ja oikea käsikin tuntuu mutta en valita enempää koska olen levittänyt peffaani sen 15-v. 
Toisaalta noita särkyjä auttaa kun vaihtaa jalan asentoa, ottaa välillä kengät pois ja venyttelee joka paikkaa ja mikä hienointa, voin samalla tehdä töitäkin.
En ole siis venytellyt työaikana ikinä näin paljon kuin nyt ja minusta se on erityisen hyvä juttu. Tähänkin voin todeta että olen todellakin venyttelyn tarpeessa... on vähän päässyt unohtumaan se(kin) puoli.

Se kuinka kauan jaksan seistä tulevaisuudessa jos saamme tälläiset pöydät ja onko se pelkkä seisominenkaan nyt kovin hyväksi, sitä en tiedä. Mutta on mukava tietää että aina voin istua kun siltä tuntuu, minulla olisi kerrankin työasennossa vaihtoehto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi !